Зимно изкачване на връх Мусала

Дати
Зимно изкачване на връх Мусала по класическият си маршрут през хижа Мусала, покрай мусаленските езера, заслон Ледено езеро и по металното въже към най-високият връх на Балканите – Мусала (2924м) Сутринта на 7-ми януари тръгнахме рано от Благоевград, за да може в 8:30 да сме на кабинковият лифт, който да ни извози до връх Ястребец. Достигайки Боровец забелязахме първата промяна, навсякъде бяха наслагали знаци за забранено паркиране, а паркинги които доскоро бяха безплатни вече бяха с такса от 12 лева за ден. Опашката на долната станция на лифт Ястребец Лифта започва да извозва пътници в 8:30, но поредното малоумие на управата на Боровец – касата също започна да работи в 8:30 и се беше натрупала опашка, хора чакащи да си купят карти за лифта. Наредихме се, взехме си двупосочни билети за лифта на цена от 30 лева, след 10-15 минути успяхме да се качим на самият лифт и поехме нагоре към началната точка на нашият преход – връх Ястребец. Поглед към връх Мусала от Ястребец По принцип зимният маршрут ви спуска до долните лифтови станции на Маркуджиците, след това по Мусаленска пътека се стига до хижа Мусала. Но поради малкото сняг и неработещите писти ние си хванахме по лятната пътека, по която за около 40 минути достигнахме до хижа Мусала. Спряхме там за 5 минутки почивка преди да започне същинското изкачване. Хижа Мусала От хижа мусала си хванахме зимната пътека, която минава покрай долното и Каракашевото езеро и после по един улей се изкачва до Алековото езеро. От там до залон Ледено Езеро наклона е по-приемлив, а гледките към мусалнските езера и околните върхове са зашеметяващи. Улеят към Алеково езеро Общо взето до заслон Ледено езеро ходихме без почивка, само с кратки спирания да си вземем въздух. По-голяма почивка направихме до заслона на завет и място огряно от слънцето. Сложихме котките, хапнахме по нещо сладко, хидратирахме се добре и поехме нагоре по въжето към връх Мусала. Заслон Ледено Езеро Нагоре към върха макката ни група се поразкъса. По пътя бяхме срещнали един словенец, та с него заедно качвахме нагоре по въжето. Бяхме по едри и с една идея по-бавни от другите. Аз катерих с алпийски котки и пикел, щеките ги бях оставил при заслона. Но като цяло доста хора се качваха само с туристически котки и щеки, което си е напълно достатъчно за връх Мусала. Въжето към връх Мусала На върха бяхме преди обед, общото вземе от Ястребец до върх Мусала ми беше 2:40 часа, другите се качиха за 2 часа и 30 минути. На връха си направихме снимки, седнахме да обядваме. Не се задържахме много горе, защото духаше студен вятър. На Връх Мусала Слизането обратно надолу беше като цяло по-бързо, по пътя надолу се разминахме с доста хора – нищо учудващо, нямаше как да се пропусне ден с такова хубаво време. Засякохме и 2 големи групи чужденци, едната беше сбирщайн от Западните Балкани. Слизане към леденото езеро Обратно на долна станция на кабинката бяхме преди 3 часа, натоварихме се по колите и още по светло си бяхме в Благоевград. Връх Дено