Вело обиколка на остров Тасос

Категория
Дати

Да обиколиш с велосипед остров Тасос е както интересно и забавно, така и предизвикателно приключение. Пълната обиколка на острова по основният асфалтов път е приблизително 94 километра с 1300 положителна денивелация. Но пък гледките към заливите и плажовете на Тасос са уникално красиви.

По принцип в последните дни на Април или първите на Май се прави състезателна обиколка на острова. Ние бяхте решили да избегнем състезанието, за да можем да си караме на спокойствие. Първоначално в календара си бяхме отбелязали първият уикенд на Април, но в последствие променихме и избрахме уикенда след Великден. Така избран уикенд между 2 по-дълги уикенда (великденски и първомайски) беше идеален за нас, почти нямаше туристи и движение.

Ден 1: Разходка в Кавала и вечеря в Керамоти

Планът ни беше да нощуваме в петък и събота вечер в Керамоти, а в събота да имаме цял ден да направим вело обиколката на остров Тасос. Проблеми със запазването на нощувки нямахме, все пак бяхме извън сезона и то в уикенд без туристи.

В Петък тръгнахме към 10 часа от Благоевград, като 11 човека с велосипедите се натоварихме на 4 автомобила. След минаването на границата на Кулата само спряхме да се изчакаме, и от там директно към Кавала като си бяхме определили среща на паркинга на пристанището. Общо взето движихме в пакет, и не се наложи да се чакаме много в Кавала.

На паркинга в Кавала

Оставихме колите на паркинга на пристанището, в този ден имаше малко места. Предполагам в дни с повече туристи там трудно ще се намерят места. Оставихме колите както са си натоварени с колелата, паркинга е охраняем, цената за първите 6 часа е 2 евро на кола.

Лодки в Кавала

Решихме първо да се поразходим до крепостта над града, след това покрай крайбрежието и да направим ранна вечеря в Кавала, и след това да отидем в Керамоти и да се настаним за нощувката.

Крепостта в Кавала

Крепостта е близо до паркинга, но тъй като е на най-високата точка трябва човек малко да походи нагоре по стръмни каладръмени улички. Двама от групата, Стефо и Росен се отбиха за гироси, че вече беше следобедно време и бяха прегладнели. Другите без да ги чакаме се качихме до входа на крепостта.

Там ни очакваше вход от 4,50 на човек, но за групи над 10 човека беше по 2,50 евро. А сега бяхме останали 9 човека. Все пак успяхме да договорим с касиера отстъпката, като платихме 11 билета, та докато чакаме двамата да дойдат седнахме да пием по бира баш на топа на град Кавала. Биричката беше Митос, голяма наливна за 5 евро.

на по бира в крепост кавала

Вече изпили бирите, кафетата и кой каквото си беше поръчал и в пълен комплект от 11 човека тръгнахме да се разхождаме из тази забележителност на върха на хълма над Кавала. Не че има кой знае колко за разглеждане – крепостни стени, една кула и вкопана сграда служила за съхранение на храна.

Обща снимка от крепостта в Кавала

Но пък гледките от стените и кулата на крепостта към Кавала, морето и остров Тасос са уникални, заслужава си човек да посети това място. За обща снимка се събрахме на върха на кулата, до който достигнахме по тясно каменно стълбище, в което едвам се събрах предвид че съм по едър.

Гледка от стените на Крепостта в Кавала

След това при разходката по стените на крепостта видяхме на няколко места чайки да гнездят и мътят яйца, явно никой от туристите не ги закача. След като приключихме с разглеждането се отправихме отново надолу към крайбрежната алея.

Яйца на Чайка

И вместо да седнем в някое от заведенията, някои от шофьорите казаха че предпочитат да вечеряме в Керамоти, за да могат и те да си пийнат спокойно. Така че се поразходихме още малко из Кавала и се върнахме на паркинга, по колите и поехме към Керамоти.

По крайбрежната алея в Кавала

Там бяхме запазили апартаменти близо до плажа, дори може да се каже че на 1-ва линия, не че това имаше значение за нас. Настанихме се, малко да се пооправим и отпочинем и тръгнахме да търсим заведение, в което да вечеряме.

Пристанището в Керамоти

По разни препоръки и мнения в нета бяхме набелязали няколко, но така извън сезона първото набелязано от нас не работеше, всъщност малко неща работеха през този уикенд. В крайна сметка се спряхме на Thalassino, и за него имаше добри отзиви и както се оказа напълно заслужени.

Вечеря в Керамоти

Седнахме на външна маса, точно до нещо като яхтено пристанище а слънцето бавно започна да се спуска към хоризонта. Обслужването като цяло беше бързо, порциите добри и кухнята вкусна. Порцията гръцка салата си е за двама, сам човек трудно би се справил с нея. Като цени: Гръцката салата е 8 евро, алкохола е 7-8 евро за 200мл, бирите са по 4, гаврос и сардели са по 7 евро, калмарите са между 11 и 13 зависи как са приготвени, една риба ципура на скара излиза към 20-21 евро, мисля 42 евро беше на килограм.

Залез по време на вечерята ни в Керамоти

След вечерята изморени от пътуването се върнахме в апартаментите и си легнахме да спим, чакаше ни ранно ставане и натоварен от към емоции утрешен ден.

Вело Обиколка на Остров Тасос

Рано сутринта станахме, оправихме си колелата и се запътихме към пристанището да закусим и да се качим на ферибота от Керамоти до Тасос. Фериботи имаше на всеки 45 минути, ние се целяхме да хванем този в 8:15.

Извадихме късмет, една от баничарниците работеше. За тези, които не са били в Гърция, да ви кажа че гърците правят 2 основни типа банички – стандартна като нашите със сирене, и с крем – която е сладка баница. Аз не знаех и първо си взех такава с крем, та после се наложи да си купувам нова със сирене, не че тази с крема не беше лоша – вкусна е и я изядох, но предпочитам нещо солено отпърво за закуска.

Чакаме си ферибота

След като хапнахме събрахме пари и взехме билети за ферибота. Някои от компаниите дават отстъпка ако се спазарите, но попаднахме на такава компания (те оперират фериботи на 4 компании, като се редуват) , която не ни даде отстъпка от цената за група. Та си платихме по 5 евро на човек + 3 евро за велосипед.

Велосипедите на ферибота

Колелата ги сложихме най отпред, първи ние щяхме да слезем от ферибота. Оказа се доста луксозен ферибот, общото помещение беше доста просторно и уютно, топло и с няколко големи телевизора, на които даваха местни новини. Пътуването до Тасос е около 40 минути.

Групата на ферибота

Ферибота ни свали на основният град на острова Лименас Тасос, което в превод означава Пристанище Тасос. Бяхме решили да въртим в посока на часовниковата стрелка, или казано по друг начин в посока Панагия и Потамия.

Първа почивка над Лименас

Между Лименас и Потамия пътят не следва крайбрежието, ами има едно стръмно изкачване през баирите и след това стръмно спускане към морето. Изкачването е 5км с малко над 300 метра денивелация. В най-високата точка спряхме да се изчакаме, преди да спуснем. От горе имаше хубава гледка към Лименас.

Гледка към Скала Потамия

След спускането ни очакваха още 2 по леки катерения и спускания докато стигнем до югоизточната част на острова. Там се събрахме за кратка почивка, след което групата се поразкъса и до края на обиколката карахме в 2 основни групи.

На остров Тасос

Оставаше още едно основно катерене към манастира и малко след него. Уж щяхме да се чакаме на манастира, но предната част от групата решихме да продължим и да намерим къде да пием по бира. Намерихме едно магазинче в околностите на Астрида, малко преди плажовете на Амос. Там пихме по бира и хапнахме малко за да се подкрепим.

Последно заедно цялата група

Докато си пиехме бирата нагоре по пътя по който бяхме дошли мина полиция, после линейка и пожарна, та се притеснихме да не е станало нещо с останалата част от групата. Чухме се по телефона, за щастие бяха добре, но поизостанали и разглеждали манастира.

Гледка към Манастира и залива

Ние продължихме, подминахме Амос и Потос и се забихме на плажа в Лименария. Там на плажа киснахме около час и половина, тамън се беше отворило слънце и беше приятно човек да се натопи в морето. А в планината и в северна посока, на където трябваше да продължим беше мрачно, дъждовно и се гърмеше.

На плаж в Лименария, Тасос

То ние останахме на плажа толкова време уж да изчакаме по-бавните, а те пак в Лименария си седнали на кръчма без да ни кажат. Засякохме се за малко с тях, решихме да не ги чакаме и продължихме напред. Малко преди Принос почна да вали, та се крихме на няколко пъти под тераса, под дървета и накрая под навеса на един магазин за зехтин и алкохол.

Крием се от дъжда

Ники си взе ципуро без анасон, което си е чиста гроздова ракия. Пихме по някоя глътка така да се постоплим. Тъкмо намаля дъжда и бавната група ни застигна, тях почти не ги беше валяло.

Обратно на ферибота към Керамоти

От там до Лименас карахме без почивка, няколко човека се отцепихме малко напред. От 4-ма двама успяха да хванат ферибота, другите двама го изпуснахме буквално за минута, и то защото вместо да завием към пристанището се набутахме към центъра на града. Така че си чакахме 45 минути за следващият ферибот, добре че всички останали пристигнаха навреме за него.

Втора вечеря в Керамоти

Фериботът за на връщане беше по-стар модел и малък от този на отиване, не беше и от луксозните, но все пак в общото помещение беше достатъчно топло. При слизането от ферибота в Керамоти ръмеше леко, та директно се отправихме към квартирите да си вземем горещ душ, да се нагласим и отидохме да вечеряме отново във същото заведение.

Рожденникът Стефо и аз

Този път малко по-скромно и набързо мина вечерята. Прибрахме се в апартамента и си направихме седянка на терасата, Ачката и Стефо почерпиха за наскоро отминалите им рождени дни. Ачката отвори бутилка хубаво уиски, а Стефо беше взел торта от местната сладкарница. Така на пийване и моабет изкарахме до към 2-3 през нощта.

На плажа в неделя сутринта, зад нас е Тасос

На другата сутрин отидохме за банички до баничарницата, но не работеше. За сметка на това пък другата работеше, явно се сменяват в извън сезона коя да работи. След като закусихме се върнахме до квартирата ни, и отидохме на плажа който се намираше буквално срещу нея.

Последен изглед към Тасос преди прибирането

Беше ветровито и хладно и не ставаше за къпане, но пък поне се поразходихме, а и имаше супер гледка към малкият и големият Тасос. Към обяд се натоварихме по колите и общо взето без почивки директно обратно в България.