Изкачване на Царев връх от Бодрост

Дати

Изкачването на Царев връх и отбиването до Марков Камък не е от най-популярните маршрути в югозападна Рила. Но пък е един прекрасен маршрут, който в този слънчев есенен ден ни донесе много красота, трепет и приятни емоции. Цялото приключение ни отне около 7 часа.

Приключението започна в 9:00, часът на срещата ни в Благоевград. Събрахме се само 5 човека, очаквах да сме малко повече, но и така си беше добре. Заради корона историите се разпределихме в 2 коли и поехме към Бодрост.

Началото на пътеката е зад вилата на Горското стопанство, пада се отляво и има ясна табела. След 20-30 метра по асфалта има разклонение и информационна табела за маршрута. Проблемът е че табелки от къде започва точно пътеката няма, а да намерите правилната пътека без Орукс си е леко сложно.

Красива Пперуда

Всъщност има 2 начала на пътеката към Царев връх. Едното е като тръгнете наляво и подминете няколко постройки, и точно преди последната тръгвате нагоре, пътеката в началото е трудно забележима.  Другият подход е от информационната табела надясно, 15-20 метра по пътя и след това нагоре по пътека по баира, там ми се струва че е по-ясно отчетлива. Зелено-бялата маркировка се появява малко по-нагоре.

Веднъж хванали маркировката си ходите по пътеката нагоре, в първата си част е стръмна. В един момент ще излезете на добре поддържан черен път и на 10 метра по-нагоре ще видите ловна вишка. Има табели, хващате леко в дясно и нагоре.

Ловната Вишка

Известно време се движите по черни пътища, на места доста обрасли. Има един участък, който е пълен с дървото Калина. Особено красиво е през есента, а така като бяха скупчени десетки, дървета беше зашеметяващо в тези червени тонове.

Есенна красота в Рила с дървета Калина

В един момент малко след калиновите дървета пътеката се отклонява от черният път и поема нагоре по склона, на места трудно се вижда от избуялата трева, но си следете маркировката, има я по дърветата, макар и по-нарядко.

Нагоре по пътеката

Пътеката катери нагоре, на моменти на зиг-заг, в един момент поема изцяло в западна посока и не след дълго излизате от гората и до билото имате съвсем малко. Лошото в този участък е че има много паднали дървета, които препречват пътеката. Излезли на седловината Добро Поле до Царев връх се движите вече по открит терен.

На Добро Поле

Един съвет от мен: Качете се първо на върха, като ходите по черният път, който ще намерите малко по на север от табелките. Вие се пътя, но няма да газите из хвойната. От долу пътеката във хвойната много трудно се намира, от горе е много по-лесно. Та ходете си по пътя докато не заобиколите от западната страна на Царев връх, от там може да походите още до седловината между него и Мусов връх/Белчевица и да върнете на изток, или в един момент ще видите поточе, ако тръгнете нагоре по него няма да имате хвойни и ще качите по-бързо върха, но е и по-стръмно.

на Царев Връх

Малко последни напъни и бяхме на върха! А от Царев връх се отварят красиви гледки към Рила, Пирин и западните погранични планини. Вижда се в ниското Рилският Манастир, а над него със цялото си величие се извисява Мальовишкият дял на Рила. От началото до върха ни отне 4 часа /като се лутахме из хвойната и леко се отбихме из марковите камъни/

Мальовишки дял, Бричебор и Рилски Манастир

След по-продължителна почивка на Царев връх, хапване, пийване и снимки поехме надолу. В един момент от дясната стана на черният път видяхме натрупани камъни.. явно тук беше пътеката през хвойната надолу към Марков камък, на качване минахме на 20-30 метра западно и доста се озорихме през хвойната нагоре.

Марков Камък

Надолу пътеката беше що-годе добра и бързо се спуснахме до Марков Камък. Там древните обитатели на тези земи са си направили обсерватория, и в дупката дето се образува от натрупаните огромни тежащи тонове камъни , ако застанете на отсрещният камък, на който има издълбани обли вдлъбнатини, ще видите как на лятното слънцестоене слънцето изгрява точно през дупката в камъните.

Марков камък от позиция за изгрева

Тук естествено пак се понаснимахме, но времето напредваше, така че надолу си дадохме малко повечко темпо. Малко преди 5 следобед бяхме при колите, в града се прибрахме още по светло.